راهنمای استفاده بهینه از کولرگازی

شدت انرژي در ايران بسيار بالاتر از استانداردهاي جهاني است كه نشان از مصرف بي رويه انرژي در بخشهاي مختلف جامعه دارد .
قيمت پائين انواع حاملهاي انرژي و وجوديارانه دولتي در اين بخش ، هزينه اتلاف انرژي را در ظاهر اندك و ناچيز و در نتيجه بي تاثير نشان مي دهد و فرهنگ صرفه جويي و مصرف بهينه را كم رنگ نموده است.در طول سالهاي اخير مصرف برق در بخشهاي مختلف با رشد چشم گيري روبرو بوده است . رشد حدود10 درصدي مصرف برق در كشور در مقايسه با متوسط جهاني (2 تا 3 درصد) ، صنعت برق را درخصوص سرمايه گذاري و احداث نيروگاه و شبكه هاي انتقال و توزيع نيروي برق با مشكل مواجه نموده است . سرمايه گذاري ســالانه حدود40 هزار ميلياردريال براي ايجاد تاسيسات توليد ، انتقال و توزيع نيروي برق و استفاده ازبخش عمده اي از آنها تنها در 4 ساعت زمان اوج بار ، مشكلات عديده اي را براي صنعت برق بوجود آورده است . ايامي از سال و نيز ساعاتي از شبانه روز داراي بيشترين مصرف انرژي الكتريكي است كه به آن روزهای اوج مصرف سال و ساعات اوج بار گفته مي شود و عموما اين مصارف اوج ، در فصل تابستان از حدود اواسط تيرماه تا اواسط شهريور ماه است كه متاثر از استفاده انبوه از وسايل سرمايشي است .
حدود 70 درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولر هاي آبي و يا گازي براي خنك كردن محيط زندگي خود استفاده مي كنند . توان کولرهای آبی درحدود 500 وات و در مورد كولرهای گازی بالغ بر 2000 وات است.سيستم هاي سرمايشي كه در ايران مورد استفاده قرار مي گيرند در نقاط مختلف متفاوت مي باشند . از جمله اين سيستم ها كه عمدتاً در مناطق جنوب و شمال کشور بعلت آب وهواي گرم و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند ، كولر گازي مي باشد .
كولرهاي آبي در مناطقي كه رطوبت هوا بالا است ، مانند شمال و جنوب كشور از كارايي خوبي برخوردار نیستند ، لذا در اين مناطق از كولرهاي گازي بطور گسترده استفاده مي شود . مقدار انرژي مصرفي در كولرهاي گازي تابع عوامل مختلفي است كه از مهمترين عوامل تاثير گذار بر مصرف انرژي الكتريكي كولرهاي گازي مي توان به محل نصب ، سرويس و نگهداري مناسب و تناسب ظرفيت برودتي كولر با فضاي مورد استفاده ( از لحاظ مساحت ، دما و رطوبت ) اشاره نمود .
مطالعات اولیه نشان می دهدکه در اثراستفاده از وسايل سرمايشي همچون كولرگازي درفصل گرم سال ، باري معادل7500 مگاوات بر شبكه سراسري تحميل می شود . همانگونه كه اشاره شد ، دوره اوج مصرف سالانه كشور در فصل تابستان حدوداً از 15 تيرماه تا 15 شهريور ماه بوده و وابسته به استفاده گسترده از وسايل سرمايشي است.
نسبت بازده انرژی E.E.r:
نسبت توان خروجی به توان ورودی هردستگاه برقی ، بازده انرژی خوانده می شود و در کولرهای گازی اين رقم از حاصل تقسیم ظرفیت سرمایشي کل به توان ورودی موثر ، بدست می آید و به E.E.r موسوم است . در هنگام خريد كولر گازي ، در كاتالوگ آن به ضريب E.E.r ، رتبه انرژي و كلاس كولر باتوجه به شرايط اقليمي منطقه توجه فرماييد . هرچه اين شاخصها بالاتر باشند ،كارايي كولر بيشتر است . براي كولرهاي با ظرفيت كمتر از Btu/h20000 ، مي بايست E.E.r حداقل برابر با 7/10 باشد .

• نصب اينورتر در كولرهاي گازي پنجره اي باعث افزايش راندمان آنها مي شود .
• تميز بودن كندانسوركولر به لحاظ عبور جريان هوا تا ميزان زيادي از جريان برق مصرفي كولر مي كاهد .
• نصب كندانسور كولرهاي گازي در سايه باعث جلوگيري از اتلاف ميزان قابل توجهي از انرژي مصرفي آنها خواهد شد .
• در صورت امكان كولر گازي را در مسير باد نصب كنيد ، زيرا اين كار باعث انتقال حرارت بهتر در كندانسور شده و در نتيجه افزايش بازده و كاهش مصرف انرژي حاصل خواهد شد .
• سعي شود محوطه پشت كولر داراي فضاي مناسبي جهت گردش هوا باشد .
• درزگيري مناسب اطراف كولر ، قرار نداشتن در معرض تابش مستقيم خورشيد ، سرويس به موقع و تميز نمودن فيلترهاي هوا و رادياتور ، تاثير به سزايي در كاهش مصرف انرژي الكتريكي دارند .
• تمامي كولرهاي گازي داراي درجه تنظيم دما ( ترموستات ) هستند . لذا باتوجه به اينكه بهترين درجه برودت منزل در فصل تابستان بين 20 تا 25 درجه سانتي گراد است ، می بایست از سرد كردن بيش از حد محل سكونت خودداري کرد .
• اتاق هاي خواب را از 25 درجه سانتيگراد خنك تر نكنيد .
• استفاده بي مورد و يا همزمان از وسايل خانگي گرمازا مانند اجاق ، سماور ، لامپ رشته اي و … باعث افزايش بار گرمايي محيط مي شود ، كه اين امر زمان كار كولرگازي را جهت رسيدن به برودت مطلوب ، افزايش داده و درنتيجه منجر به مصرف بيش از اندازه انرژي الكتريكي در كولر گازي خواهد شد . بنابر اين كارهايي نظير پخت و پز ، اتوكشي و … را درساعاتي انجام دهيد كه گرماي هوا كمتر است .
• جهت استفاده بهينه از انرژي و پايداري بيشتر شبكه برق درساعات اوج بار (درتابستان ازساعت 19 تا 23 در مناطق عادي و از 13 تا 18 و يا 24 تا 6 صبح روز بعد در مناطق گرمسيري ) از استفاده همزمان چند كولر ، حتي المقدور خودداري نماييد .
• در تابستان معمولاً سه منبع عمده گرماي ناخواسته در منزل وجود دارد ؛ گرماي هواي خارج كه از طريق سقف و ديوار هدايت مي شود ، گرمايي كه از لامپ ها و لوازم خانگي انتشار مي يابد و نور خورشيد كه از راه پنجره ها به داخل مي تابد . با استفاده از سايبان ، پرده كركره و يا پرده پارچه اي با رنگ روشن ، مي توان نور خورشيد را به سمت بيرون منعكس نمود .

در facebook به اشتراک بگذارید
فیس بوک
در twitter به اشتراک بگذارید
توییتر
در linkedin به اشتراک بگذارید
لینکدین
در whatsapp به اشتراک بگذارید
واتس آپ

شرکت لیان صنعت خلیج فارس

شرکت لیان صنعت خلیج فارس با سابقه ایی حدود یک دهه با برند تجاری سوپرانو این افتخار را دارد که در زمینه واردات و تولیدات و مونتاژ محصولات لوازم خانگی از قبیل کولرهای گازی دوتکه و پنجره ایی و آبسردکن فعالیت می نماید و با عزمی راسخ در صدد تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در حرکت می باشد.
برند سوپرانو

مقالات ویژه

پستهای اخیر